Kwekerij Moors is een professioneel familiebedrijf dat op drie locaties in Asten en Someren kleurrijke paprika’s teelt in kassen. Sinds december 2020 kon de gaskraan van het kassencomplex dicht, het draait namelijk op een nieuwe duurzame, houtgestookte biomassacentrale. Heel innovatief in de tuinbouw. Pro Support NLD en Hoppenbrouwers Techniek werkten samen aan de installatie, in project De Warmtebron BV.
Rens van Dorst werkt al ruim 20 jaar als ingenieur in verschillende industrieën en ging in 2018 als zelfstandig project-, productie,- en procesingenieur en managementondersteuner aan de slag, onder de naam Pro Support NLD. “Nu help ik tuinders bij het ontwerpen en aankopen van de groene installaties die zij nodig hebben. En ik verzorg ook project- en sitemanagement tijdens de uitvoering, implementatie en keuring ervan.”
Inmiddels bouwde Van Dorst drie biomassacentrales bij kwekerijen, alle drie in nauwe samenwerking met Hoppenbrouwers. Ketels voor de projecten werden ingekocht bij Enerstena, een gespecialiseerde leverancier en turn-key bouwer in Litouwen. “Tijdens de implementatiefase van het eerste project hadden zij iemand nodig die de elektra voor hen kon doen. Of ik iemand kende. Toen heb ik Hoppenbrouwers aangeraden, omdat ik wist: zij ontzorgen volledig in zo’n traject.”
Flink wat power nodig
De installatie bij Kwekerij Moors – waar Pro Support NLD en Hoppenbrouwers samen aan werken – is verreweg de grootste en krachtigste tot nu toe. “Bij kwekerijen staan meestal verwarmingsketels van 5 tot 7,5 megawatt, hier hebben we er één van 10 megawatt gerealiseerd. Er is ook wel wat power nodig: de installatie voorziet het gigantische kassencomplex van 14 hectare van warmte. Zónder gas te gebruiken, Een project om trots op te zijn!”
Hobbels op de weg
De centrales laten draaien had wel wat voeten in aarde. Tijdens de voorbereidingen van project De Warmtebron BV brak de coronacrisis uit. Litouwen is toen direct heel hard geraakt. Rens: “De Litouwers die hier aan onze projecten werkten gingen zo snel mogelijk naar huis, toen het nog kon. Ik bracht ze zelf naar het vliegveld. Het hele land ging op slot. Van maart tot juli hadden we geen fysieke support vanuit de leverancier. Later kwam er wel weer hulp, maar de medewerkers die eerder aan onze klussen werkten – de oudere garde – vonden het nog niet prettig om naar het buitenland te reizen. Er ging dus wat kennis verloren. Toen heb ik Hoppenbrouwers naar voren geschoven, zij kenden ondertussen het werk en de apparatuur al. Door een open communicatie en een sterke samenwerking met Hoppenbrouwers hebben we er voor kunnen zorgen dat het project niet stagneerde. En het leidde er ook toe dat we niet méér vertraging hebben opgelopen dan het ‘nodige’ door corona. We hadden namelijk een deadline: in oktober 2020 moesten we ‘the first heat’ leveren naar de kas toe.”
‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’
Rens van Dorst
Pippi Langkous-effect
“Het was een bizarre tijd”, blikt Rens terug. “Om in de pas te blijven met de planning, moesten we in april de hoofdapparatuur op z’n plekken zetten. Dat hebben we met begeleiding per telefoon en camera vanuit Litouwen gedaan. De directeur van Enerstena verklaarde me voor gek. Ik zei: ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat het wel lukt. Het Pippi Langkous-effect”, lacht hij. “We móesten het wel proberen, we hadden geen keus. Gelukkig kon ik bouwen op de kennis en ervaring die ik de laatste twintig jaar heb opgebouwd.